Rzecznik ZUS radzi
Treść
Zakład Ubezpieczeń Społecznych wychodzi naprzeciw swoim klientom, ułatwiając zwrot nienależnie opłaconych składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe w sytuacji, gdy płatnik składek już nie istnieje i nie ma jego następcy prawnego. Do niedawna było tak, że osoby, które zwracały się z wnioskiem o zwrot takiej nadpłaty, otrzymywały - ze względu na odmienny stan prawny - decyzje odmowne, bowiem brak było płatnika, za pośrednictwem którego taki zwrot mógł nastąpić.
8 maja 2009 roku mija termin, w którym ubezpieczeni mogą składać w ZUS wnioski o zwrot nienależnie opłaconych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (ale uwaga: tylko w części sfinansowanej przez ubezpieczonych) wpłaconych od stycznia 1999 roku do 7 maja 2003 roku. Dotyczy to wyłącznie tych osób, których płatnik składek (innymi słowy - pracodawca) już nie istnieje i nie ma jego następcy prawnego. Zwrot opłaconych składek, które stanowiły nadpłatę, nastąpi w gotówce lub na wskazany rachunek bankowy.
Ta sytuacja to istotne novum. Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych z 28 marca 2008 roku gwarantuje zwrot nienależnie opłaconych składek bezpośrednio ubezpieczonemu w sytuacji, gdy płatnika składek już nie ma i nie istnieje jego następca prawny. Ponadto zapewniono zwrot dla należności, które na dzień wejścia nowelizacji uległy przedawnieniu, pod warunkiem, że wniosek w tej sprawie zostanie złożony do 8 maja 2009 roku (w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji). Zwrot zostanie dokonany bezpośrednio ubezpieczonemu.
Osoba zainteresowana powinna zgłosić w terenowej jednostce organizacyjnej Zakładu - właściwej ze względu na miejsce zamieszkania - wniosek o zwrot nadpłaty. Wraz z wnioskiem należy złożyć dokumenty potwierdzające nienależne opłacenie składek. Mogą to być kopie zaświadczeń potwierdzających nadpłatę (a więc np. formularze RMUA wskazujące na przekroczenie w danym roku kalendarzowym górnej granicy podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe).
Co ważne, nadal obowiązuje zasada, że zwrot nadpłaconych za ubezpieczonego składek w sytuacji, gdy płatnik składek wciąż istnieje, będzie odbywał się właśnie za pośrednictwem płatnika składek (bądź jego następcy prawnego). Tak więc ubezpieczony może wnioskować o zwrot nadpłaty z tytułu nienależnie opłaconych składek do prowadzącego działalność płatnika składek i to także wówczas, gdy nie jest u niego obecnie zatrudniony, ale nadpłata dotyczy okresu, w którym osiągnął przychody u danego płatnika.
Przemysław Przybylski
"Nasz Dziennik" 2009-04-25
Autor: wa