Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Zadania tylko na śmigłowcach

Treść

Samoloty Jak-40 i Tu-154M nr 102 czekają na zakończenie procedury przekazania ich do Agencji Mienia Wojskowego, natomiast na samolotach M-28 Bryza wykonywane są jedynie loty szkoleniowe i treningowe.
Po ogłoszeniu na początku sierpnia br. przez Tomasza Siemoniaka, ministra obrony narodowej, decyzji o rozformowaniu specpułku, jednostka wciąż realizuje swoje zadania statutowe. Jej działania zostały jednak ograniczone.
Jak ustaliliśmy, obecnie zarówno na samolotach Jak-40, jak i na Tu-154M nie są realizowane loty - trwa procedura oddania ich do Agencji Mienia Wojskowego. Spośród pozostających w wyposażeniu pułku samolotów w powietrze wzbija się jeszcze tylko M-28 Bryza (specpułk posiada trzy takie samoloty), ale wyłącznie na potrzeby treningów i szkoleń. Zadania statutowe pułku wykonywane są tylko na śmigłowcach. - Zadania te, wynikające z przeznaczenia jednostki, realizowane będą przez dowódcę 36. SPLT do 31 grudnia 2011 roku - zaznaczyła por. Agnieszka Kossowska, rzecznik prasowy 36. SPLT. Jak podkreśliła, pułk - w oparciu o śmigłowce - podejmuje zadania związane m.in. z transportem powietrznym naczelnych organów władzy państwowej, na rzecz MON, Sztabu Generalnego Wojska Polskiego oraz dowództw rodzajów Sił Zbrojnych. To także realizacja zadań: w ramach akcji pomocy humanitarnej organizowanych przez rząd RP, z zakresu transportu i ewakuacji obywateli RP z terytorium innych państw w przypadku zagrożenia (zgodnie z decyzjami władz państwa), transportowych w ramach prowadzenia lotniczych akcji ratunkowych (w tym akcja SERCE) czy reagowania kryzysowego.
Po nowym roku, po rozformowaniu pułku, obecne zadania 36. SPLT przejmie nowa jednostka wojskowa, w wyposażeniu której znajdą się śmigłowce transportowe. W służbie pozostaną śmigłowce Mi-8 oraz W-3 Sokół. Zabraknie za to śmigłowca Bell 412 HP, który dotąd był w wyposażeniu specpułku. Zostanie on przekazany do AMW wraz z czterema samolotami Jak-40 i jednym Tu-154M. Po przejęciu przez Agencję statków powietrznych ustalony zostanie sposób ich zagospodarowania oraz wartość, a maszyny trafią pod młotek. Procedura sprzedaży będzie uzależniona od tego, czy samoloty ze specpułku trafią do AMW jako tzw. sprzęt koncesjonowany, czy też jako pozbawiony wyposażenia wojskowego sprzęt cywilny. Pozyskane ze sprzedaży środki zasilą Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych RP.
Marcin Austyn

Autor: au